16. Apr. 2019

Vi er gået fra hinanden: Hvem skal betale udgifterne til vores fælles hus?



Boligadvokat og partner Henrik Høpner fra Lund Elmer Sandager svarer hver uge på spørgsmål fra Boligas brugere. Send dit spørgsmål til ekspert@boliga.dk og gør det så kort som muligt.

Boliga skal kende din identitet, men vi anonymiserer alle indlæg.

Spørgsmål og svar bringes i nyhedsbrevet hver uge.

På grund af antallet af indkomne spørgsmål kan der gå op til en måned - og i visse tilfælde længere tid - før dit spørgsmål bliver besvaret.




?: Hej Ekspertpanel!

Jeg ejer et rækkehus sammen med min ex, som fraflyttede for et års tid siden, men lod mig sidde i huset, indtil vi var klar til et salg.

Hun bor i en lejelejlighed nu og betaler ingenting til huset, som jeg jo mener, at hun godt nok ikke bor i, men samtidigt har investeret i, og derfor har et ansvar for at vedligeholde.

Jeg mener, at vi skal dele udgifter til realkreditlån, ejendomsskat, forsikring samt vedligeholdelse. Jeg betaler hele realkreditlånet, men hun får fradrag for halvdelen. Omvendt har jeg ladet mig fortælle, at hun kan kræve husleje fra mig.

Så hvordan ser regnestykket principielt ud?

Hvad gør vi i forhold til rentefradraget?

Vh
S

!: Kære S

Der kan altid opstå komplikationer, når personer forlader hinanden, jeg går ud fra, at I ikke har sikret hinanden mod de problemer, der nu er opstået ved at skrive en samejeoverenskomst, mens I stadig ejede huset i fællesskab. I er derfor nødsaget til at finde en løsning, som I begge kan leve med - med mindre I hurtigst muligt får solgt huset, så der på den måde bliver sat et punktum for tingene.

Helt overordnet er det mit råd, at hver af parterne skal betale halvdelen af den andens boligudgifter. Det betyder i situationen her, at hun, der ikke bor i huset, skal betale halvdelen af udgifterne til huset, men samtidig, at du skal betale halvdelen af den huslejeudgift, hun har. I skal i den forbindelse være opmærksomme på, om der er tale om afdrag, der betales og dermed en opsparing, eller om der er tale om andre udgifter.

Med hensyn til rentefradrag er det som udgangspunkt den, der betaler renten, der har fradragsretten, men I skal efter min opfattelse indregne værdien af rentefradraget i jeres interne opgørelse og fratrække det hos den person, der får det.

Det bedste vil givetvis være, at I sætter jer ned og finder en løsning – eventuelt at du køber hendes del; hvis der er friværdi, kan det være en fordel for hende at få friværdien, så hun kan købe noget andet - og I i øvrigt kan komme videre med tilværelsen.

Venlig hilsen
Henrik Høpner
Del det på