Nyhedsbrevet Bolignyt

Må lejer skifte vaskemaskinen uden at kontakte os?

Skrevet af Boliga.dk (2. maj 2018)


...


Boligadvokat og partner Henrik Høpner fra Lund Elmer Sandager svarer hver uge på spørgsmål fra Boligas brugere. Send dit spørgsmål til ekspert@boliga.dk og gør det så kort som muligt.

Boliga skal kende din identitet, men vi anonymiserer alle indlæg.

Spørgsmål og svar bringes i nyhedsbrevet hver onsdag.

På grund af antallet af indkomne spørgsmål kan der gå op til en måned - og i visse tilfælde længere tid - før dit spørgsmål bliver besvaret.




?: Hej Henrik

Jeg har et kritisk spørgsmål.

Min lejer har udskiftet vaskemaskinen uden at give besked om, at den var i stykker.

Ved fraflytning møder han ikke op ved gennemgang af huset, men sender et familiemedlem.  Vedkommende fortæller, at han har sat en anden maskine ind, men vi har ikke modtaget garantibeviset og kvittering  på den, samt vi finder ud af, at den ikke virker optimalt.

Må han bare skifte maskinen ud uden at kontakte os, og kan vi tilbagebeholde det beløb, som en anden maskine koster?

Mvh.
H

!: Hej H

Jeg forudsætter, at vaskemaskinen tilhører udlejer, og at det fremgår af lejekontrakten, at vaskemaskinen er en del af de hårde hvidevarer, der tilhører udlejer.

I den situation, hvor udlejer stiller vaskemaskinen til rådighed som en del af lejemålet, er det udlejer, der har vedligeholdelsespligten.

Lejer burde, da vaskemaskinen gik i stykker, have kontaktet udlejer, og ikke selv udskifte vaskemaskinen. På den anden side ville det i så fald være udlejer, der skulle sørge for at reparere eller udskifte vaskemaskinen og selv betale for det.

Det kan selvfølgelig blive et bevisspørgsmål, om den oprindelige vaskemaskine rent faktisk var gået i stykker eller ej, men når lejer nu har betalt en ny, må vi gå ud fra, at det næppe er noget, som lejer gør uden grund.

Når lejer på den måde har betalt noget, som udlejer normalt selv burde betale, kan man ikke tilbageholde et depositum til en anden vaskemaskine.

Brugsanvisningen kan måske findes på nettet, og lejer kan formodentlig fremskaffe kvittering og garantibevis.

Mvh.
Henrik Høpner

Modtag Boligas nyhedsbreve

Ja tak, jeg vil gerne modtage nyhedsbreve med artikler og annoncer samt anden markedsføring fra Boliga Gruppen A/S (f.eks. via e-mail, push-notifikationer og sociale medier) og koncernens samarbejdspartnere. Annoncørbetalt indhold vil være markeret. Jeg giver samtykke til, at Boliga Gruppen A/S må indsamle og behandle mine personoplysninger såsom kontaktoplysninger, oplysninger om præferencer og interesser, købshistorik, samt adfærd på koncernens websteder og andre online-kanaler til brug for markedsføring af koncernens produkter og profilering samt samarbejdspartneres produkter og profilering. Jeg kan til enhver tid tilbagekalde mit samtykke i de enkelte nyhedsbreve.
Se en opdateret liste over vores aktuelle samarbejdspartnere her

Den version af browseren Internet Explorer du bruger er forældet. Den har kendte sikkerhedshuller og ulemper og begrænsede funktioner. Vi opfordrer dig derfor til at opgradere til en nyere moderne browser. Du kan opgradere din browser ved at klikke her.