20. jun. 2023

Kæmpe varmeregning og defekt måler: Hvordan skal jeg forholde mig?



Boligadvokat og partner Henrik Høpner fra Lund Elmer Sandager svarer hver uge på spørgsmål fra Boligas brugere. Stil dit eget boligspørgsmål direkte HER via vores spørgeformular eller send en mail til ekspert@boliga.dk  - og gør det så kort som muligt.

Boliga skal kende din identitet, men vi anonymiserer alle indlæg.

Spørgsmål og svar bringes i nyhedsbrevet hver uge og på Boliga.dk.

På grund af antallet af indkomne spørgsmål kan der gå op til en måned - og i visse tilfælde længere tid - før dit spørgsmål bliver besvaret.




?: Kære Henrik,

Jeg har fået varmeopgørelsen for 2022, som er uhæmmet høj i forhold til, at vi har sparet meget på varmen og vi har vandbaseret gulvvarme i en ny lejelejlighed.

Det viser sig, at den måler, som ISTA aflæser automatisk, er defekt - og det har den åbenbart været i de 3,5 år, jeg har boet i lejligheden.

Jeg har i 2020 og 2021 betalt for ”varme kvadratmeter”, ”varmt vand kubikmeter” og ”varmt vand haneandele”. Jeg går ud fra, at den første er for gulvvarmen, da der står kvadratmeter i enheder.

Afregningen for 2022 ,oplyser de, er sat ud fra et skønsmæssigt forbrug, hvilket for mig slet ikke hænger sammen, plus at de også har regnet det for 2020 og 2021, men der har jeg jo betalt ovennævnte poster.

Hvordan skal jeg forholde mig her? Hvad har jeg af rettigheder? Hvor langt kan man gå tilbage og opkræve for, når fejlen ligger hos dem?

De har tilsyneladende hele tiden vidst at måler var defekt, så de burde jo have udbedret det.

Håber at høre hurtigt fra dig.

Mange hilsner,

M

!: Kære M,

Når der afregnes efter måler, skal den naturligvis fungere. Det er udlejers forpligtelse at sikre, at den er i orden.

Hvis du er uenig i opgørelsen, følger der med udsendelsen af varmeregnskabet en vejledning med, der fortæller dig, hvordan du gør indsigelse.

Den skal du sørge for at følge til punkt og prikke, herunder særligt de tidsfrister, der er sat for at indgive en klage.

Med hensyn til den defekte måler; hvis det kan dokumenteres, at fejlen også har været til stede de to tidligere år, er der efter min opfattelse mulighed for at få opmålt tingene igen.

Udlejer burde have gjort opmærksom på det og sikret sig, at måleren blev repareret. I imidlertid undrer det mig, at du samtidig - som du beskriver det – betaler efter kvadratmeter og ikke efter måler.

Hvis der er tale om en gennemsnitlig pris for hele ejendommen, har det grundlæggende ikke nogen betydning, om der er målere eller ej – det skal du måske også lige spørge ind til.

Helt generelt er det desværre således, at energiudgifterne er steget markant på grund af krigen i Ukraine, og det kan man se i mange af de afregninger, der bliver sendt ud i denne tid – og det kan være, at det er det, der sket i din situation.

Hvis forbruget har været der, og det kan dokumenteres på en anden måde end med målere, vil du have en dårlig sag i forhold til at få nedsat regningen, men det vigtigste er at overholde fristerne og have dokumentation for klagerne.

Med venlig hilsen,

Henrik Høpner

 

Stil dit eget boligspørgsmål HER