19. okt. 2021

Skimmel i væggen: Min udlejer svarer ikke, hvad kan jeg gøre?



Boligadvokat og partner Henrik Høpner fra Lund Elmer Sandager svarer hver uge på spørgsmål fra Boligas brugere. Send dit spørgsmål til ekspert@boliga.dk og gør det så kort som muligt.

Boliga skal kende din identitet, men vi anonymiserer alle indlæg.

Spørgsmål og svar bringes i nyhedsbrevet hver uge og på Boliga.dk.

På grund af antallet af indkomne spørgsmål kan der gå op til en måned - og i visse tilfælde længere tid - før dit spørgsmål bliver besvaret.




?: Hej Henrik, 

Jeg bor til leje i en lejlighed, hvor væggen ud til ydermuren er fyldt med skimmel. Jeg har i oktober 2020 gjort min udlejer opmærksom på problemet, samt at mit badeværelse også har noget, der ligner skimmel. 


Jeg har ofte hovedpine og mine børn bliver påvirket af det, når de er hjemme på weekend.  Men på trods af, at jeg har gjort opmærksom på det, så bliver intet gjort. Hvad kan jeg gøre?


Med venlig hilsen, 


S


 

!: Kære S,


Det allerførste, du skal gøre, er at få konstateret, hvilken type skimmelsvamp det er. Dernæst skal du prøve at finde ud af, hvad årsagen til skimmelsvampen er. 


Det kan nogle gange skyldes manglede udluftning eller opvarmning, og det er ikke noget, du kan klandre din udlejer for. Andre gange er der tale om bygningskonstruktioner, der er af ældre dato og heller ikke her, kan du altid få udlejer til at overtage udbedringerne.


Hvis din udlejer ikke reagerer, har du mulighed for at kontakte huslejenævnet og bede dem om at se på sagen. Huslejenævnet kan pålægge udlejer at udbedre forholdene, og du kan samtidig kræve en huslejenedsættelse indtil forholdene er udbedret. 


Det er vigtigt, at du kan dokumentere dine henvendelser til udlejer. Det er ikke nok at ringe og orientere udlejer om situationen, du skal sende en mail eller et brev, så beviset er på plads. 


Med venlig hilsen, 


Henrik Høpner